Internetowa Platforma Motoryzacyjna mojeauto.pl opublikowała po raz kolejny raport awaryjności DEKRA. Raport powstał na podstawie badań technicznych ponad 15 mln samochodów przeprowadzonych na terenie Niemiec w okresie od października 2005 do października 2007 roku.
Ranking najmniej i najbardziej awaryjnych samochodów, który prezentujemy poniżej, został przygotowany przez redakcję mojeauto.pl w oparciu o przekazaną przez DEKRA Polska bazę danych.
W rankingu uwzględnione zostały jedynie te modele samochodów, które były badane dostatecznie często (powyżej 1 000 sztuk). O pozycji w rankingu zadecydowały kolejno: najwyższy odsetek samochodów bez usterek, najniższy odsetek samochodów z usterkami zagrażającymi bezpiecznej jeździe i poważnymi usterkami, najniższy odsetek samochodów z usterkami nieznacznymi.
NAJMNIEJ AWARYJNE:
BMW Seria 1
bez usterek: 96,20%
przebadano: 5 113 sztuk
Ford Focus
bez usterek: 96,00%
przebadano: 12 581 sztuk
Skoda Octavia
bez usterek: 95,30%
przebadano: 3 729 sztuk
Dwuletni okres i ponad 15 milionów przebadanych samochodów osobowych posłużyły za podstawę przygotowania raportu awaryjności przez niemiecką organizację Dekra. Po raz kolejny jako jedyni prezentujemy szczegółowe wyniki tego jednego z najbardziej rzetelnych raportów usterkowości.
Tegoroczna edycja raportu niesie ze sobą wiele zmian. Przede wszystkim, po raz pierwszy za podstawę do wyliczenia wskaźników usterkowości dla wszystkich modeli posłużył aż dwuletni okres badań - od 1 października 2005 r. do 1 października 2007 r. Dużo ważniejsza wydaje się jednak ocena usterkowości w odniesieniu do przebiegu pojazdów. Usterki stwierdzone podczas przeprowadzonych badań nie są już klasyfikowane według przedziałów wiekowych pojazdów, jak to było do tej pory, lecz według rzeczywistego przebiegu pojazdu. Dzięki wprowadzonemu zróżnicowaniu raport usterkowości unika dotychczasowych, nie odpowiadających rzeczywistości porównań, na przykład niewiele używanego małego pojazdu z pojazdem najwyższej klasy o dużym przebiegu.
Ponadto uwzględnione zostały tylko typowe dla aut używanych usterki, które odzwierciedlają rzeczywistą jakość techniczną pojazdów. Ocenie nie zostały poddane te usterki, które wynikają z niewłaściwej dbałości o samochód, takich jak np. usterki opon, utrata ważności apteczki czy uszkodzone lusterko zewnętrzne.
- Nowa koncepcja prowadzi do istotnie bardziej realistycznych wypowiedzi na temat technicznej jakości modeli samochodów niż pozostałe dostępne oceny. Wraz z raportem usterkowości Dekra na rok 2008 oferujemy użytkownikowi wyraźnie większą kompatybilność z rzeczywistym stanem rzeczy a tym samym prawdziwe doradztwo przy zakupie pojazdu - wyjaśnia Clemens Klinke, przewodniczący Zarządu w DEKRA Automobil GmbH.
W oparciu o przedstawione wyniki badań przygotowany został ranking najbardziej niezawodnych i najbardziej awaryjnych modeli. Sklasyfikowane zostały tylko te modele, które były badane dostatecznie często (powyżej 1000 sztuk). Pierwsze miejsce w łącznym rankingu, bez podziału na klasy i przebieg, zajął BMW seria 1, w którego aż 96,2% przebadanych egzemplarzy nie stwierdzono żadnych usterek. Drugie miejsce w rankingu zajął Ford Focus (96,0%), zaś trzecie Skoda Octavia (95,3%). Najbardziej awaryjnym modelem okazał się Mercedes klasy G, gdzie aż w 52,7% przypadkach wykryto jakieś usterki. Drugie miejsce na tej niechlubnej liście zajął Opel Omega (tylko 52,0% bez usterek), zaś trzecie Ford Ka (53,4% bez usterek).
W segmencie najmniejszych aut w grupie o przebiegu do 30 tys. km najmniej awaryjny okazał się Mitsubishi Colt, w kategorii przebiegu do 60 tys. km zwyciężyła Mazda 2, zaś wśród aut o największym przebiegu zwyciężyła Honda Jazz. W segmencie kompaktów najmniej awaryjne okazały się odpowiednio BMW seria 1, Skoda Octavia i Volkswagen Golf V.
W przypadku klas średniej, średniej wyższej i wyższej, aut sportowych i kabrioletów, samochodów terenowych i vanów przyjęto nieco większe granice przebiegów - do 50 tys. km, od 50 do 100 tys. km i ponad 100 tys. km. Wśród aut o najmniejszym przebiegu w klasie średniej najmniej awaryjny okazał się Peugeot 407, Audi A6 zwyciężyło w klasie średniej wyższej/wyższej, Mercedes SLK w grupie aut sportowych, Hyundai Tucson wśród aut terenowych i Seat Altea w grupie vanów. W grupie o przebiegu do 100 tys. km w klasie średniej triumfowała Toyota Avensis, a dalej odpowiednio Audi A8, Audi A4 Cabrio, BMW X3 i Volkswagen Touran. Z kolei wśród aut o największym przebiegu najmniej awaryjnym modelem z segmentu średnich aut okazało się Audi A4, z w pozostałych kategoriach BMW seria 5, Mazda MX-5, BMW X5 i Volkswagen Touran.
Najczęstszymi usterkami w najnowszym raporcie okazały się usterki elektryki/elektroniki/oświetlenia. Na drugim miejsce uplasowały się usterki układu hamulcowego, zaś na trzecim awarie silnika. W szczegółowych opracowaniach rzeczoznawcy kwestionowali najczęściej zużyte okładziny i tarcze hamulcowe, uszkodzenia elementów podwozia, takich jak przeguby nośne i przeguby kierownicze, stabilizatory i poprzeczne drążki kierownicze, wycieki oleju z silnika, uszkodzoną szybę czołową, uszkodzenia oświetlenia i zużyte pióra wycieraczek.
No proszę.
Pamiętam jeszcze kilka lat temu Octa ciągneła się w ogonie tego rankingu.
Dla mnie bylo to wtedy zupenie niezrozumiałe, bo mialem bezawaryjną sztukę.
Wiem jednak, ze taka specyfika tego rankingu, ze np. powazna awaria ulladu paliwowego jest oceniana podobnie jak opadający schowek.
Bo tam sie liczy punkty za samą koniecznosc interwencji ASO - a schowek tez tego wymaga... :lol:
Niemniej milo widziec, ze juz nawet pierdy zostaly wyeliminowane i miejsce w rankingu jest :kciukgora.
MiKruS, no mój schowek akurat się dość ciężko zamyka i trzeba nim nieźle trzasnąć, żeby się zamknął. To samo z tylną klapą. Trzeba nią cholernie trzasnąć, żeby się zamknęła - też tak macie? W ASO wytłumaczyli mi, że to dlatego, że auto duże, że podciśnienie. Ale jakoś w Passacie i Avensis klapa zamyka się bezproblemowo. Inna sprawa czy wysokie miejsce w rankingu nie zawdzięczają ASO, które twierdzi, że TTTM albo, że to wina użyszkodnika.
no mój schowek akurat się dość ciężko zamyka i trzeba nim nieźle trzasnąć, żeby się zamknął. To samo z tylną klapą. Trzeba nią cholernie trzasnąć, żeby się zamknęła - też tak macie?
Fakt schowek zamyka się ciężko, tylna klapa (lift) zamykała się ciężko do czasu jak mój znajomy nią nie pier... że aż w pierwszej chwili pomyślałem wywaliło szybę od tamtej port mięciutko
A u mnie odwrotnie. Schowek zamyka się lekko i czasem jak za dużo w nim jest to potrafi sie otworzyć :evil: a klama zamyka sie sama i musze ją jeszcze przytrzymywać żeby mi za mocno nie uderzyła :twisted:
Andrev3, mam na myśli, że jak lekko trzasnę klapą to pokazuje mi na maxi-dot, że jest nie domknięta. Muszę nią pierdyknąć, żeby się zamknęła dobrze. :twisted:
Najbardziej niezawodne są auta marek niemieckich - takie są wnioski z najnowszego raportu, który na podstawie usterek i awarii zgłoszonych w ubiegłym roku przez kierowców opublikował niemiecki ADAC. Za wyjątkiem segmentu mini-vanów, gdzie najlepiej wypadły modele marek japońskich, wszystkie pozostałe statystyki zdominowały samochody firm wywodzących się znad Renu.
W sumie ranking ADAC obejmuje 87 samochodów różnych marek. Lista powstała na podstawie zgłoszeń kierowanych przez właścicieli aut, które uległy awarii na trasie. Są to samochody w wieku od jednego do sześciu lat, które były produkowane w gruntownie niezmienionej formie przez okres co najmniej trzech lat, a liczba rejestracji to 10 tys. egzemplarzy rocznie.
KLASA ŚREDNIA
1. Audi A4
2. Mercedes Klasy C
3. BMW 3
4. VW Passat
5. Mazda 6 6. Skoda Octavia
7. Toyota Avensis
8. Peugeot 407
9. Ford Mondeo
10. Nissan Primera
11. Opel Vectra
12. Volvo S40/V40/V50
13. Renault Laguna
Komentarz